Prečo ľudia váhajú vstúpiť do procesu mediácie /1. časť
Úvod:
Jedným z hlavných princípov mediácie je jej absolútna dobrovoľnosť. Nikoho nemožno nútiť, aby sa zúčastnil mediačných sedení. Je však potrebné, aby strany sporu mali vôľu prísť na stretnutie. V riadkoch uvedených nižšie sa zaoberám možnými dôvodmi, pre ktoré ľudia váhajú zúčastniť sa mediácie:
1. Nie som si úplne istý/á čo to mediácia je a ako funguje.
Tento dôvod bude zrejme patriť medzi najrozšírenejšie. Predsa len, v podmienkach Slovenskej republiky mediácia až taká známa nie je. Mediácia nie je párová terapia a jej cieľom nie je obnova Vášho vzťahu. Mediácia je proces, môžeme ho označiť ako neformálne stretnutie, v ktorom neutrálna osoba – mediátor/ka je nápomocná ľuďom pri riešení konfliktu. Cieľom je uzatvoriť obojstranne výhodnú dohodu, ktorá je výsledkom prejavenej vôle osôb zúčastnených na mediácii. Na rozdiel od súdneho konania, v mediácii nikomu nemožno uložiť žiadnu povinnosť, nič prikázať alebo zakázať. Ak strany nesúhlasia s výsledkom, spor ostane nevyriešený. Ak nesúhlasíte, nikto Vás do podpísania dohody nebude nútiť.
2. Aké výhody bude mať mediácia pre mňa.
Výhody mediácie pre Vás, ako aj pre druhú zúčastnenú stranu sú viaceré, napríklad tie, že mediácia je:
- a) neverejná; b) dobrovoľná; c) neformálna; d) spolupracujúca, t. j. dominuje dohoda strán o osobe mediátora, termínoch, podieloch na odmene; e) kratšia ako súdne konania (max 6 mesiacov); f) možnosť uskutočniť ju online; g) sprevádzaná zásadou mlčanlivosti; h) lacnejšia; i) je možné viesť ju oddelene tzv. kyvadlová mediácia; j) väčšia voľnosť a tvorivosť pri hľadaní; k) dôverná (je založená na pravdovravnosti); l) možnosť väčšej kontroly; m) menej stresujúca, strany môžu vyjadriť svoje pocity; n) ak nedôjde k uzavretiu dohody, stále je tu možnosť obrátiť sa na súd.
3. Bojím sa, že druhá strana bude na mňa útočiť.
Úlohou mediácie nie je urobiť z Vás najlepších priateľov. Máte medzi sebou spor, ktorý potencionálne môže skončiť aj na súde, to je fakt. Rozdiel je v procese, v jeho priebehu. Mediátor vytvára pozitívne a rešpektujúce prostredie, v ktorom bude stranám možné nájsť také praktické riešenia, ktoré vyhovujú obom. Slovné útoky, invektíva a urážky nie sú prípustné. Súčasťou pravidiel mediácie je, že strany sa na začiatku stretnutia zaviažu rešpektovať slušný priebeh stretnutia a mediátor toto pravidlo aj ustráži.
4. Druhá strana nebude spolupracovať, nepríde do mediácie.
Nemusíte to byť Vy, kto bude presviedčať druhú stranu, aby prišla na stretnutie. Nechajte mediátora kontaktovať druhú stranu za Vás. Jednou z funkcií mediátora je povzbudzovať strany, aby boli spolupracujúce. Mediácia môže byť efektívna, aj keď je konflikt veľmi vyhrotený. Každý aktívny mediátor Vám potvrdí, ako sa mu podarilo prelomiť obavu z neúčasti druhej strany na mediácii. Jeden telefonát, vysvetlenie priebehu, zodpovedanie otázok a výsledkom bol dohodnutý spoločný termín stretnutia.
5. Nedôverujem druhej strane, že bude plniť dohodu.
Na to, aby bola mediácia úspešná nepotrebujete nevyhnutne dôverovať druhej strane. Ak raz dospejete k dohode a táto je vyhotovená písomne a Vami podpísaná, je záväzná. Na to, aby bola dohoda aj vykonateľná je potrebné jej spísanie vo forme notárskej zápisnice (napr. dohoda o vysporiadaní spoluvlastníctva) alebo jej schválenie súdom (napr. rodičovská dohoda). Častokrát však proces mediácie vytvorí také prostredie, v ktorom sa prirodzene vytvorí dôvera medzi stranami.
6. Mám zlú skúsenosť s mediáciou.
Nie vždy je výsledok mediácie pozitívny. Všeobecne známe štatistiky indikujú, že viac ako 80% sporov riešených v mediácii bolo ukončených dohodou. Vaša skúsenosť sa zrejme ocitla v menšinovej kategórii, avšak ani tento zážitok by Vás nemusel nevyhnutne zastaviť v tom, aby ste to skúsili znova. Každý prípad je iný. Každý mediátor/ka je iný/á. Sú všetci učitelia, lekári, právnici, úradníci, spisovatelia, inštalatéri, architekti, predavači, jogíni, programátori, manažéri, komici, režiséri, stolári, sudcovia, pekári rovnakí? Majú všetci rovnaké zručnosti? To isté platí aj o mediátoroch. Bola by škoda, aby Vás jedna skúsenosť odradila. Skúste sa pozrieť na kvalifikáciu mediátora, prípadne pátrať po referenciách. A pokus zopakovať.
7. Náš spor je už na súde a prebiehajú pojednávania.
Bez ohľadu na to, v akom štádiu súdneho konania sa nachádzate, na mediáciu nikdy nie je neskoro. Vlastne v tomto prípade platí, čím skôr sa dohodnete, tým lepšie. Podľa zákona č. 71/1992 Zb. v znení neskorších predpisov, ak konanie skončia strany alebo účastníci schválením zmieru do začiatku prvého pojednávania, vráti sa im 90 % zo všetkých zaplatených poplatkov. Ak sa tak stane po začatí prvého pojednávania, vráti sa im 50 % zo všetkých zaplatených poplatkov.
8. Nechcem žiadne kompromisy.
Nie vždy musíte v mediácii prísť ku kompromisu. S asistenciou mediátora môžete dosiahnuť také usporiadanie vzťahov, ktoré bude uspokojujúce pre obe zúčastnené strany.
9. Problém časom zmizne aj sám.
Taktika zakrývania si očí pred problémom, strčenie hlavy do piesku. Niekedy to funguje, pri drobnostiach. Pri konfliktoch, ktoré sa nás však bytostne dotýkajú (rozvod, deti), má jeho ignorovanie deštruktívny efekt.
10. Čo ak sa dostanem do nevýhodnej pozície ak navrhnem mediáciu.
Navrhnúť mediáciu nie je slabosť, práve naopak. V súčasnosti, a to najmä v rodinných sporoch je mediácia a dohoda preferovaným spôsobom usporiadania vzťahov. Na súdoch bol zavedený Cochemský model fungovania, v rámci ktorého sú rodičia pozívaní ku koordinátorom za účelom uzavretiach rodičovskej dohody. Tieto stretnutia však nie sú mediáciou a nie je na nich toľko priestoru, koľko by si situácia vyžadovala. Preto sa súd bude pozerať na Váš návrh vstúpiť do procesu mediácie pozitívne a ako na stranu, ktorá sa snaží poňať konflikt realisticky.